top of page

בלוג.

מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?

פסח בפתח, ועימו השאלה שחוזרת בהגדה בחלק של ארבע הקושיות: "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?" את השאלה שואל הילד הצעיר את כל מסובי שולחן ליל הסדר, ומנסה להבין את ייחודו של ערב זה.

זו שאלה שבאופן סימבולי, חשובה ורלוונטית בכניסה לכל תהליך טיפול ומחשבות לביצוע שינוי באורח החיים.

למרות שרובינו יודעים שתזונה ופעילות גופנית חשובים ומועילים לבריאות שלנו ומאוד רוצים לאמץ אורח חיים בריא, אנו מתקשים לבצע את השינוי.

ולכן, כבר בכניסה לתהליך הטיפול צריכה השאלה להישאל ולסייע לאדם שמגיע לטיפול לבחון: "מה נשתנה הפעם הזו מכל הפעמים הקודמות?" "מה הפעם יהיה שונה?" "האם אצליח להשתנות?" "האם יחול שינוי בחיי?" "האם המטפל יוכל לסייע לי לעשות את השינוי?" "האם שינוי בכלל אפשרי?"

כאשר אנו מעוניינים לערוך שינוי בחיים, תמיד מתלווה לתחושת הרצון, הפחד – פחד משינוי, פחד מהלא נודע. למה זה קורה לנו? שינוי עשוי לגרור אותנו למקומות לא מוכרים, ואנו בדרך כלל מעדיפים להיאחז במוכר, בידוע, גם אם אנחנו יודעים שמדובר בהרגל שאינו טוב עבורנו ורוצים להשתחרר ממנו.

השינוי גורם לנו להגיע למקום חדש, שאיננו מכירים, ואז משתלטות עלינו תחושות של פחד, בלבול, קושי וחוסר ודאות.

ולעיתים בתהליך של שינוי יש נגיעה במקומות כואבים, קשים, כישלונות שהיו לנו בעבר, ולכן אנחנו מעדיפים את המקום הבטוח, שאליו אנחנו כבר רגילים.

כדאי לדעת כי כל החששות האלו טבעיים ומלווים את רובנו לפני תחילתו של שינוי, ובלעדיהם לא נוכל לקדם תהליך משמעותי של שינוי.

חשוב לבחון עד כמה אנחנו אכן מעוניינים בשינוי, מה אנחנו מוכנים לעשות בשבילו, על מה אנחנו מוכנים לותר וכו'.

שימוש בטכניקות התנהגותיות יכול לסייע בחיזוק ההנעה הפנימית לשינוי, חיזוק תחושת המסוגלות העצמית, שימוש בחוזקות של האדם, הגדרה מה הוא רוצה להשיג ולמה חשוב לו לבצע את השינוי. חשוב שהתהליך יכלול תכנית פעולה הכוללת מטרות ויעדים ברי יישום, בחינת הצלחות מהעבר, בחינת המכשולים שבדרך, ומתן כלים לפתרון בעיות, וזאת תוך שיתוף מלא של האדם המגיע לטיפול.

אז לכל מי שעד כה הרגיש לבד בחשש הזה, הדף את השינויים ואולי הרגיש תסכול וכעס על עצמו, ועל כך שלא מבין מאיפה כל ההתנגדויות האלו מגיעות, יהיה אולי קל יותר להבין את המנגנון הכל כך הגנתי שלנו שמקשה על יצירת שינוי.

ומכאן - זו בהחלט התחלה טובה להיכנס לתהליך של שינוי !

חג שמח !

פוסטים אחרונים
ארכיון
עקבו אחריי
  • Grey Facebook Icon
  • YouTube - Grey Circle
bottom of page