top of page

בלוג.

צליאק וילדים בימי הקורונה

תקופה לא פשוטה עוברת על כולנו בימים אלו. לחץ, חרדה וחוסר ודאות, שאליהם מצטרפים הילדים שנמצאים כל היום בבית, שינוי בשעות העבודה שלנו, והשהייה בבית ללא אפשרות לצאת החוצה – כל אלו משפיעים על רובנו ועל שגרת האכילה וטיב התזונה.

הלחץ והחרדה יכולים להשפיע על שינוי בהרגלי האכילה, ולגרום לאכילת יתר, או אכילה לא מאוזנת, שהינה תוצאה מהמצב הרגשי בו אנו מצויים.

ובמיוחד – לנו "משפחות הצליאק", יכול להיות לחץ נוסף – שמא אולי לא נמצא מזון נטול גלוטן בסופר, אולי יהיו חסרים של מוצרים, הילדים שאוכלים ארוחות בצהרון פתאום אוכלים את כל הארוחות בבית, ואנחנו ההורים צריכים להיות ערוכים למצב החדש.

אין ספק, שהמצב הזה נכפה עלינו, אך בכל זאת אנסה להביא כאן כמה טיפים כדי לנסות לסייע לכם לשמור על תזונה שפויה בימים לא שגרתיים:

איך לשמור על סדר יום? האם אפשרי בכלל?

ישנה חשיבות גדולה לנסות לשמור עד כמה שאפשר על סדר יום. זה אינו פשוט כלל, כי לילדים אין מסגרת קבועה, בני הנוער הולכים לישון בשעות מאוחרות יותר ומתעוררים מאוחר יותר, מה שמקשה לקיים שגרה קבועה. עם זאת, כדאי לייצר "עוגנים" של ארוחות הבוקר, הצהריים והערב, עם מידה מסויימת של גמישות בטווח הזמנים.

ארוחות מסודרות, יוכלו לעזור לצמצם עד כמה שניתן נשנושים בין הארוחות.

עם זאת, במידה והילד מאותת על תחושת רעב, כדאי לבדוק איתו האם רעב, או אולי הדבר נובע משעמום, מחרדה או מהשהייה במהלך כל היום בבית. רעב פיסיולוגי מתבטא בבטן, לרוב אחרי האכילה נרגיש נינוחים ורגועים ולא תהיה לנו העדפה למזון מסוים אחד. להבדיל, ברעב רגשי, נרגיש חוסר נחת ותהיה לנו העדפה למזון מסוים (כמו שוקולד, עוגה, חטיף וכו'). באם מדובר ברעב פיסיולוגי, כדאי לקיים ארוחה בנחת, מומלץ להציע לילד ארוחות ביניים, אך חשוב לזכור להגדיר ארוחות ולא "נשנשת" שנמשכת לאורך כל היום, עם הפסקות בין הארוחות.

דוגמאות לארוחות ביניים יכולות להיות: פרי, יוגורט, שקדים, אגוזים וכו'. לעיתים אפשר להציע לילד חטיף, ומומלץ לבחור בחטיפים פחות מעובדים בייגלה, אדממה, פופקורן בסיר בהכנה ביתית, וכו'.

אם זיהינו רעב רגשי (לרב יופיע לאחר ארוחה), האכילה כנראה אינה הפתרון היעיל ביותר ועלינו לחשוב על דרך אחרת לפתרון (למשל: להציע משחק, שיחה מרגיעה, פעילות גופנית וכו').

זה הזמן לארוחות משפחתיות!

בימים אלו זהו זמן מצוין שבו כל המשפחה נמצאת יחד וניתן לקיים ארוחות משפחתיות כחלק מהשגרה החדשה. ההתכנסות לאכילה משותפת היא פשוטה יותר ולא נדרש מאמץ מיוחד, כי כולם בבית ואף אחד לא ממהר לשום מקום. כדאי לתכנן את הארוחות יחד עם הילדים, לשבת יחדיו, ובזמן הארוחה גם לשוחח עם הילדים על התחושות שלהם, לתווך עבורם את החדשות ששומעים במהלך היום, ולהוות מודל לחיקוי לאכילה נכונה. ארוחות משפחתיות נמצאו קשורות להטמעת הרגלי אכילה בריאים והתנסות במזונות חדשים.

ובזמן הארוחה שבו מול השולחן לאכילה משותפת והתנתקו ממסכים כמו: טלויזיה ברקע.

הכנת מזון בבית ושיתוף הילדים בהכנת המזון

דווקא בתקופה הזו, בה כולנו נמצאים יחד, כדאי להשקיע בהכנת מזון בריא, להשתמש פחות במזון מעובד, ולשתף את הילדים בהכנה.

זה זמן טוב, ללמד את הילד הצליאקי להכין לחם נטול גלוטן, לחמניות, פנקייק, מצות ללא גלוטן לקראת פסח, מנות מירקות או קטניות או כל מזון אחר שאוהב, וללמד את הילד איך אנחנו משלבים קמחים. פחמימות נטולות גלוטן כמו: אורז לבן, תפוחי אדמה ותירס אינם עשירים בוויטמיני B ( B1 ,B2 , B6, חומצה פולית, ניאצין) וכן הם דלים בסיבים תזונתיים. לכן כדאי לשלב פחמימות בעלות ערך תזונתי גבוה המכילות ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים כמו: קמחים מקטניות (כמו: קמח חומוס, עדשים, טף, סויה), קמח אורז מלא, קמחים מאגוזים וכו'.

שיתוף הילד בבחירת המזון, בבישול, והכנת המזון, מאפשר הכנת מזון בריא ביתי (לא מעובד), זמן איכות עם הילד וזמן שמנוצל כדי ללמד את הילד להכין את המזון.

ניתן לארגן קבוצות בוידאו צ'ט של כמה ילדים, שבהם כל פעם ילד אחד מלמד את שאר הילדים מתכון למזון נטול גלוטן שהוא אוהב ויודע להכין.

קניה חכמה בסופר

מומלץ כמובן להשקיע במזון ביתי ופחות ארוחות של מזון מעובד. לשם כך כדאי להיערך להכנת מזון בבית, ולשנות את רשימת הקניות ואולי לקנות מוצרי גלם, שבאמצעותם נוכל לנצל את הזמן הפנוי ולבשל ולהכין מזון בבית, יותר מבשיגרה העמוסה. חשוב לתכנן מה אנו רוצים לבשל ולעשות רשימה בהתאם.

מומלץ שלא לקנות מאכלים שאיננו רוצים שיהיו לנו בבית כמו: שתייה ממותקת או כמויות גדולות של חטיפים. (למרות שאנחנו בפסח – ורגילים לאגור).

וכדי לאפשר אכילה בריאה, מומלץ לסדר את המקרר והארונות בצורה שמנגישה מזונות בריאים, כמו: ירקות, פירות, אגוזים ושקדים ומים ומזונות פחות בריאים, במקום פחות נגיש.

פעילות גופנית

למרות השהייה בבית, נסו לעודד את הילדים לבצע פעילות גופנית, או לבצע פעילות משותפת יחדיו. ניתן למצוא במדיה אפליקציות וסרטונים לאימון ביתי ברשת שניתן לבצע בחדר או בסלון. פעילות גופנית גורמת להפרשת הורמונים המקטינים לחץ וחרדה ויכולה לשפר את מצב הרוח ואת מערכת החיסון של הגוף.

פסח....

ולסיום, אכן קצת מאכזב אותנו שפסח בפתח ולא נוכל לצאת ולהינות מהחג שלנו "חג הצליאקים", שבו ניתן לשבת במסעדות, בתי קפה, כשהיצע ומגוון המזונות והמנות ללא גלוטן הוא גדול במיוחד, ומאפשר לנו ליהנות מבילויים ומאכלים שבמהלך השנה הם לא תמיד בנמצא.

אז גם על זה כדאי לשוחח עם הילד, להכיל את האכזבה שלו, ולנסות לחשוב יחד איתו על פתרונות יצירתיים...

כן - הכנה ביתית של מזון שמאוד אוהבים לאכול בפסח, ואולי לא הכנו אותו מעולם, אבל השנה ננסה.

וכמובן – לזכור.... שבשנה הבאה יגיע פסח נוסף !

פוסטים אחרונים
ארכיון
עקבו אחריי
  • Grey Facebook Icon
  • YouTube - Grey Circle
bottom of page