top of page

בלוג.

חופש גדול לילדים – רק מבית ספר? חופש גם מאכילה בריאה? חופש גם להורים?

החופש הגדול כבר בפתח. ילדי החטיבה כבר יצאו לפני מספר ימים לחופש ושאר הילדים יצאו בסוף השבוע לחופשה ארוכה. חודשיים שלעתים נראים לנו ההורים כנצח, אך עבור הילדים אלו 60 יום ללא מסגרת. אין לימודים, אין מסגרת יום קבועה, אין ארוחות מסודרות, שעות השינה משתבשות, יציאה לקייטנות, ביקורים תכופים אצל הסבים והסבתות, ובכלל המון בילויים. האם למרות הכל נוכל לשמור על אורח חיים בריא? ואיך נוכל לעבור את החופש בשלום, ללא תוספת של 3 ק"ג למשקל ילדינו בסיומו? האם זה בכלל אפשרי? גם משפחות שמקפידות במהלך כל השנה על אורח חיים בריא מתקשות בתקופת החופש.

תחשבו על זה... לפעמים אולי גם אנחנו ההורים מרגישים שאנחנו צריכים קצת חופש מהצבת הגבולות? שגם אנחנו קצת עייפים? שהיינו רוצים לצמצם את הקונפליקטים למינימום? עוד ממתק / פחות ממתק – אולי זה כבר לא כל כל משנה? ולפעמים קל יותר לתת להם חטיף ולקבל מעט "חופש" עבורינו.... הרי גם לנו מגיע חופש.

בחודשיים הללו, אנחנו מבלים עם הילדים, יוצאים מחוץ לבית, נעזרים בסבא וסבתא לשהייה ובילוי עם הילדים, וללא ספק – זה לא קל. ובכל זאת – ההמלצה שלי היא מחד - לא ולוותר על אורח חיים בריא ומאידך - להיות קצת יותר גמישים ולהרחיב את הגבולות, אך עם זאת עדיין לשמור על מסגרת גבולות וחוקים, כדי לא לאבד הרגלים שאנו עובדים כל כך קשה כדי להטמיע אותם במשך כל השנה. ויותר מזה - על מנת שלא ליצור בלבול, חשוב לשתף את הילדים ולהסביר להם למה שינינו והגמשנו את החוקים, ומה הגבולות החדשים שתקפים עכשיו לתקופת החופש. אז איך עושים את זה?

להלן כמה המלצות שיעזרו לכם ולילדיכם לעבור את החופש כמה שיותר בריאים:

  1. ארוחת בוקר – בכל שעה! השמנה היא תופעה שהורים רבים צריכים להתמודד איתה. ההערכה בארץ היא שכל ילד רביעי נמצא בעודף משקל. מכיוון שלעודף משקל השלכות בריאותיות ורגשיות, כדאי לנסות ולשמור על משקל ילדינו בתקופה זו. שמירה על סדר יום קבוע, ככל שמתאפשר מומלצת ועשויה לעזור במשימה זו. ארוחות מסודרות, יעזרו לילדינו להיות שבעים במהלך היום, ולא לפנות לחטיפים וממתקים, שהם מזונות זמינים וקלים לשליפה .נסו להקפיד על שלוש ארוחות מסודרות וביניהם ארוחות ביניים קטנות. בבוקר, גם אם ילדיכם התעורר מאוחר, אל תדלגו על ארוחת הבוקר . כדאי להציע לו אפילו ארוחת בוקר קטנה. כמו כן, מומלץ שגם ארוחת הצהריים והערב יהיו ארוחות בריאות ומבושלות ופחות מזון מהיר הכנה כמו: פיצות והמבורגרים, שהינם מזונות עתירי שומן רווי.

  2. בחרו קייטנה פעילה בחירת הקייטנות הן גם משימה לא פשוטה. ילדים נוטים, לעתים, לבחור יותר בפעילות יושבנית, כמו: צפיה בטלויזיה ומשחקי מחשב. כדי לשמור על רמת פעילות גבוהה ולעודד לפעילות גופנית, כדאי לנסות ולבחור בקייטנות הפעילות.

  3. פעילות גופנית כחוויה משפחתית גם בשעות אחה"צ מומלץ לצמצם את זמן שעות המסך והכוונה לצפיה בטלויזיה, משחקי מחשב, פלייסטישן וכו'. נסו לתכנן יחד עם ילדיכם את סדר היום ולעזור בחלוקת הזמן לפעילויות השונות, תוך כדי הצבת גבלות סביב הפעילויות ה"יושבניות". כמו כן, ארגון פעילות משפחתית משותפת יכולה להיות מהנה וחוויה משפחתית. תוכלו לצאת לבילוי בפארק או לגן הציבורי, ואל תשכחו לקחת איתכם כדור או פריסבי, אופניים או רולר בליידס ופשוט ליהנות מזמן איכות עם הילדים. ילדים נהנים מביצוע פעילות גופנית עם הוריהם. פעמים רבות, ילדים שמרגישים קושי בביצוע פעילות גופנית, יתחברו לפעילות ביתר קלות, כאשר היא מתבצעת בשיתוף ההורה.

  4. בחירת חטיפים בריאים הימצאות ילדינו בבית שעות רבות לבד, משועמם, ללא נוכחות ההורה, גורמת לו לפעמים לפנות לארון שבמזווה ולבדוק את מצב החטיפים והממתקים. כדאי לצמצם את מגוון החטיפים שמכניסים הביתה ולנסות לבחור בחלופות בריאות יותר ומופחתות קלוריות, כמו: קרטיבים, גלידות דלות שומן וחטיפי דגנים. מחקרים מראים שאחוז גבוה מהילדים, בעיקר ילדים בעודף משקל, נוהגים לאכול לאחר צפייה בפרסומת מזון בטלויזיה (עוד סיבה לצמצום שעות מסך...)

  5. תכנון הבילוי בקניון משפחות רבות נוהגות לצאת לבילוי בקניון, לצפיה בסרט, או עם הקטנטנים למשחקיות. האם נכנסים לחנות הממתקים? האם אוכלים ארוחת ערב בקניון? ומה אפשר לקנות? על שאלות אלו מומלץ לשוחח עם הילדים הגדולים לפני היציאה מהבית ולתכנן עימם מראש. כדאי להגדיר ולסכם איתם מראש מה ניתן לקנות. זכרו כי גם לנו ההורים –לא כדאי שכל בילוי בקניון יסתיים בארוחה....

  6. הקפדה על שעות שינה גם בחופש, חשוב להשתדל ולהקפיד על שעות השינה של הילדים. מומלץ להקפיד שארוחת הערב לא תיהפך לארוחת לילה, אכילה בשעות מאוחרות מכבידה ומונעת שינה טובה ורצופה. מחקרים מראים כי ישנו קשר בין מיעוט שעות שינה בילדים והשמנה. כמו כן, בזמן הקיץ, לרב, קצב הגדילה בילדים גבוה יותר, ולכן הקפדה על שעות השינה, תאפשר לילדינו לממש את פוטנציאל הגדילה שלהם.

  7. ומה לגבי שתיה? בשל החום והשהות במקומות ממוזגים ישנה חשיבות גדולה להקפיד על שתייה מרובה. גם תחושת הצמא מתגברת בקיץ. משקאות ממותקים, הינם עתירי סוכר וקלוריות, ותורמים לעליה במשקל אצל ילדים. מיצי פירות, שייקים או מים בטעמים שונים נתפסים, לעתים, על ידי הורים כבריאים. כדאי לזכור כי בצריכת משקאות ממותקים למיניהם, אנו מספקים לגוף אנרגיה (קלוריות) וכמות סוכר, שלעתים לא נלקחת בחשבון, וכמובן שעשויים לגרום להשמנה ולעששת. לכן ההמלצה להקפיד בעיקר על שתיית מים.

חופשה נעימה !

פוסטים אחרונים
ארכיון
עקבו אחריי
  • Grey Facebook Icon
  • YouTube - Grey Circle
bottom of page